söndag 6 juli 2008

Innanför eller utanför

Det beror ju på hur man ser det, är Erik innanför eller utanför stängslet?

Fastän visst ser det ut ensamt här?



Men här är det en kompis på andra sidan. Med hund till och med.

Ja, nog vore det kul om det inte vore något stängsel alls...

Ute och cyklar

Nu har vi skaffat en cykelsits att sätta på cykeln så att vi kan ta med Erik ut på cykelturer. Och han gillar cykla - han slipper ju att trampa...
Erik och pappa utanför kyrkstugan.

Det gäller ju att ha cykelhjälm på. Det goda föredömet etcetera.

Och ibland så är det kul att hoppa av cykeln och fladdra med vingarna...

Vilket vackert par!

Och vackra frun vid cykeln. Det finns många vägar att utforska.

lördag 7 juni 2008

Dagsfärska bilder

Denna dag innebar många olika saker. Här ett exempel bara på hur lilla Erik leker tillsammans med ett nyinköpt minibiljardbord tillsammans med vännen Elis. Det är inte lätt att veta hur man ska använda biljardkön från början... Som en bandyklubba, eller... ?

Och här en närbild på Erik under en liten skogspromenad i närheten av Lomtjärn.

torsdag 5 juni 2008

Visst är det gulligt!

Visst är hon söt här, min lilla fru Wilma, när hon undervisar i Filippinerna.



I den tjocka boken med alla examinerade det aktuella året så ser Wilmas "bidrag" ut såhär.


Men här får hon själv undervisning, omgiven av några vänner.

Examensdiplomet överlämnas till nyblivna Teacher Wilma.

lördag 31 maj 2008

Värme och snö

Just nu är det varmt på mina nordliga breddgrader. Väder för shorts, eller kortbyxor som vi sa förr i världen, före anglifieringen.
Kanske då skönt med några bilder från vintern.

Snöväder kan innebära lek...

... men också arbete, ofta tungt arbete.


Man kan känna sig helt insnöad.


Men visst, när solen skiner på snön så är det vackert.

måndag 26 maj 2008

1968

1968 var majrevoltens år i Paris. Och betraktat som ett revolutionsår än idag.
Det var dock mera som hände. Här lite bilder till åminnelse.


Redan i april 68 blev det revolution i SJR, Svenska jazzriksförbunder. Här är en del av deltagarna i det årets kongress, dvs jazzrixdagen, som bytte styre och ändrade kursen (se även www.freewebs.com/larserick/) Ynglingen i mitten av bilden är jag (Lars-Erick Forsgren), iförd glasögon och vid sidan om mig ser vi Lars-Göran Thuresson.

Samma år kom också första numret av Jefferson bluesmagasin ut. Först som en enkel stencil, men succesivt en allt gedignare bluestidskrift. Numera äldst i världen!

Såhär ser en T-shirt ut, med "reklam" för Jefferson och med anledning av fyrtioårsjubileumet.




Senaste numret av Jefferson ser ut såhär på framsidan (nr 156 fr start).



Ett numera anrikt företag för skivförsäljning startade också 1968, i blygsam skala. Ginza Music hette det då, och jag var en av de första kunderna, och har förblivit trogen intill nu. Men numera heter det bara Ginza och är ett stort företag, som inte bara säljer musik utan även t ex film mm.

Morsdag 2008

Morsdag, den 25 maj 2008, började tidigt. Solen sken oss rakt i ögonen i sovrummet. Lika bra alltså att jag fick stiga upp och fixa en bricka med morgonfika plus Morsdagspresenter. Min lilla fru gillar verkligen denna vana, och Erik förstår också att det är något särkilt när fikat kommer på sängen. Och att öppna paket är kul, även om han inte alltid är den som får dem.

Mor och son lika glada.

Vid lunchtid var det så varmt att vi åt lunchen ute. Flingor och fil och stekta ägg. Inte så tokigt!

Och det blev varmare och varmare. Sköna mor stoltserar på altanen med öronhängena hon fått på morgonen.

Erik målade med vattenfärger ute.
Sedan blev det diverse småfixande innan det blev dags för att grilla middagen ute. Ffg denna sommar. Med så dags hade det blivit lite kyligt redan.

måndag 19 maj 2008

Tårtor och smarrigt fikabröd - och lite mat också



Jag har en familj som gillar att fira allt möjligt med tårta. Och finns det inget speciellt att fira så duger det med smarrigt och fett och gott fikabröd av skilda slag också.
Här några exempel.






Men att äta gott (mat!) med goda vänner är inte fel det heller!

... och det är gott att äta hemma hos andra också.
En barnkalasvariant.
Mera tårta!
Roligt att hjälpa till att göra tårta också. Och gott! Mmmm....

gott... och festligt.

Erik väntar otåligt på att få börja äta av Morsdagstårtan (2008), varför ska mamma fotografera så mycket hela tiden, jag vill äta tårta!

torsdag 15 maj 2008

Konstiga tider

OK, det är kul att se att mina bloggar har läsare/tittare. Men den statistik som visas här vid sidan hör ju inte till denna blogg. Jag försökte igår lägga in en räknare för min textblogg, men resultatet visas här! Märkligt!
Dock, som sagt, kul att se att en och annan ändå läser mina kommentarer på Lars-Ericks blogg.
Jag hoppas ändå att jag kan få bort räknaren från denna sida. Kanske jag i sinom tid lyckas få in en enklare räknare, inte nödvändigtvis till denna bild-blogg, som är tänkt för en trängre krets, utan till textbloggen med kommentarer och nedtecknade tankar.

Här en bara några dagar gammal bild på sonen Erik.

söndag 11 maj 2008

Wilma Forsgren, åter i Sverige

Den byråkratiska kvarnen malde vidare, med lite olika hastighet i Sverige och Filippinerna. Till det skulle läggas att synkronisera det med flygbolagens flighter. Det slutade i alla fall med att i stället för att jag skulle fara iväg och hämta Wilma så hittade vi ett flyg som tog henne till Sverige igen, snabbare. Då var det sommar i Sverige. Mycket att uppleva för första gången.
Längst till vänster i denna bild från Arlanda skymtar Wilma. Det är full fart, nu är det uppehållstillstånd som gäller. Och sommar i Piteå som väntar.


Gatubild från PDOL, Piteå dansar och ler... Försiktigtvis dagtid.

Vi kollade Badhusparken. Detta var ett år då det var lite anspråkslös sommarjazz i parken.
Det var Noliamässa. Här besök i en "monter" med produkter från Boden.
En militärorkester spelade från scenen.
Ännu en bild av Wilma och besöket på Nolia, Försvarets dag augusti 2004.

Jag köpte bil, så vi tog oss till kyrkstugan. Wilma poserade gärna vid bilen.
Men inne i stugan var det mycket att göra för att den skulle kännas trevlig att vistas i. Dock, en paus fick man ju ta i arbetet.

I augusti bar det iväg till Storforsen också.
... och även i Storforsen passade det bra med en paus, lite dricka, fika och vila i solen till forsens brus.

Wilma "mitt i" forsen.

Nå, hösten kom förstås, Wilma började på SFI. Och det stod inte länge på förrän det var december - och jul igen.