söndag 6 juli 2008

Gospel i Öjeby kyrka, Support Choir

Jag har skrivit lite på min textblogg om hur jag upplevde den fina gospelkören Support Choirs framträdande i Öjeby kyrka fredag kväll den 27 juni 2008. Konserten kallades i programmet för "Joyful noice", gospelmusik genom tiderna.


I can see the light... kan man väl kalla dessa i och för sig bedrövligt dåliga bilder. (Som sagt, mobiltelefonkamera på långt avstånd blir inte bra... )
En bild har aningen bättre kvalitet, det är digitalkameran, vars batterier dock la av efter den bilden.


Gospel är numera sedan några decennier en tämligen populär företeelse. Det startade för sådär 60-70 år sedan som en utveckling av negro spirituals i de färgades kyrkor. Gospeln är ofta livligare, lite friare, inte så präglad av slaveriet som spirituals kan vara. Som namnet anger, det handlar om evangelium, ett glatt budskap. Gospel sjungs ofta av körer med solister, men även av solister utan kör.


Den konsert som Support Choir gjorde bestod till största delen av förhållandevis nya gospels, men även flera klassiska. Jag gillade verkligen det de sjön och hur de sjöng det. Visst, det är en vit kör från Norrbotten, men när man blundade kunde man tro sig vara i en kyrka i sydstaterna. Vad gäller sången alltså. Vad gäller oss kyrkobesökare var vi mera svenskt behärskade.

Ska gospel fungera på rätt sätt, enl mitt sätt att se, så ska den sjungas med stor inlevelse, från hjärtat. Den går till hjärtat. Tyvärr finns idag också mycket som kallas gospel som bara är billiga och urvattnade försök att sälja någon slags tv-predikants förkunnelse. Bevare oss milde Gud för denna falska schlagerbetonade vita "högerkristna" sörja.
Men TACK för Support Choir och liknande körer!

Wilma sjunger i kyrkokören

Rubriken säger väl "allt"...
Nu gäller det bara att hitta bilder till det också.

Dessa bilder är tagna vid två olika tillfällen.

Det är bara att konstatera att de inte blev så bra, inte helt enkelt med enkla digikameror. Zoomen i kombination med bristande ljus räcker inte till.
Men videofilmandet lyckades bättre!

Grans naturbruksskola

Inom bekvämt cykelavstånd har vi Grans naturbruksskola.


Här kan man få se hästar...

... mera hästar.

Liksom får och lamm.

Här finns också något som kallas Granparken, men den hade inte öppnat när vi cyklade dit denna gång.

Där ska också finnas ett Barn-Zoo.

Även om det inte formellt öppnats kan man ha kul, t ex att springa igenom en "kanintunnel"

och se ännu mera hästar, små hästar av ponnytyp.

Innanför eller utanför

Det beror ju på hur man ser det, är Erik innanför eller utanför stängslet?

Fastän visst ser det ut ensamt här?



Men här är det en kompis på andra sidan. Med hund till och med.

Ja, nog vore det kul om det inte vore något stängsel alls...

Ute och cyklar

Nu har vi skaffat en cykelsits att sätta på cykeln så att vi kan ta med Erik ut på cykelturer. Och han gillar cykla - han slipper ju att trampa...
Erik och pappa utanför kyrkstugan.

Det gäller ju att ha cykelhjälm på. Det goda föredömet etcetera.

Och ibland så är det kul att hoppa av cykeln och fladdra med vingarna...

Vilket vackert par!

Och vackra frun vid cykeln. Det finns många vägar att utforska.

lördag 7 juni 2008

Dagsfärska bilder

Denna dag innebar många olika saker. Här ett exempel bara på hur lilla Erik leker tillsammans med ett nyinköpt minibiljardbord tillsammans med vännen Elis. Det är inte lätt att veta hur man ska använda biljardkön från början... Som en bandyklubba, eller... ?

Och här en närbild på Erik under en liten skogspromenad i närheten av Lomtjärn.

torsdag 5 juni 2008

Visst är det gulligt!

Visst är hon söt här, min lilla fru Wilma, när hon undervisar i Filippinerna.



I den tjocka boken med alla examinerade det aktuella året så ser Wilmas "bidrag" ut såhär.


Men här får hon själv undervisning, omgiven av några vänner.

Examensdiplomet överlämnas till nyblivna Teacher Wilma.

lördag 31 maj 2008

Värme och snö

Just nu är det varmt på mina nordliga breddgrader. Väder för shorts, eller kortbyxor som vi sa förr i världen, före anglifieringen.
Kanske då skönt med några bilder från vintern.

Snöväder kan innebära lek...

... men också arbete, ofta tungt arbete.


Man kan känna sig helt insnöad.


Men visst, när solen skiner på snön så är det vackert.

måndag 26 maj 2008

1968

1968 var majrevoltens år i Paris. Och betraktat som ett revolutionsår än idag.
Det var dock mera som hände. Här lite bilder till åminnelse.


Redan i april 68 blev det revolution i SJR, Svenska jazzriksförbunder. Här är en del av deltagarna i det årets kongress, dvs jazzrixdagen, som bytte styre och ändrade kursen (se även www.freewebs.com/larserick/) Ynglingen i mitten av bilden är jag (Lars-Erick Forsgren), iförd glasögon och vid sidan om mig ser vi Lars-Göran Thuresson.

Samma år kom också första numret av Jefferson bluesmagasin ut. Först som en enkel stencil, men succesivt en allt gedignare bluestidskrift. Numera äldst i världen!

Såhär ser en T-shirt ut, med "reklam" för Jefferson och med anledning av fyrtioårsjubileumet.




Senaste numret av Jefferson ser ut såhär på framsidan (nr 156 fr start).



Ett numera anrikt företag för skivförsäljning startade också 1968, i blygsam skala. Ginza Music hette det då, och jag var en av de första kunderna, och har förblivit trogen intill nu. Men numera heter det bara Ginza och är ett stort företag, som inte bara säljer musik utan även t ex film mm.

Morsdag 2008

Morsdag, den 25 maj 2008, började tidigt. Solen sken oss rakt i ögonen i sovrummet. Lika bra alltså att jag fick stiga upp och fixa en bricka med morgonfika plus Morsdagspresenter. Min lilla fru gillar verkligen denna vana, och Erik förstår också att det är något särkilt när fikat kommer på sängen. Och att öppna paket är kul, även om han inte alltid är den som får dem.

Mor och son lika glada.

Vid lunchtid var det så varmt att vi åt lunchen ute. Flingor och fil och stekta ägg. Inte så tokigt!

Och det blev varmare och varmare. Sköna mor stoltserar på altanen med öronhängena hon fått på morgonen.

Erik målade med vattenfärger ute.
Sedan blev det diverse småfixande innan det blev dags för att grilla middagen ute. Ffg denna sommar. Med så dags hade det blivit lite kyligt redan.

måndag 19 maj 2008

Tårtor och smarrigt fikabröd - och lite mat också



Jag har en familj som gillar att fira allt möjligt med tårta. Och finns det inget speciellt att fira så duger det med smarrigt och fett och gott fikabröd av skilda slag också.
Här några exempel.






Men att äta gott (mat!) med goda vänner är inte fel det heller!

... och det är gott att äta hemma hos andra också.
En barnkalasvariant.
Mera tårta!
Roligt att hjälpa till att göra tårta också. Och gott! Mmmm....

gott... och festligt.

Erik väntar otåligt på att få börja äta av Morsdagstårtan (2008), varför ska mamma fotografera så mycket hela tiden, jag vill äta tårta!