lördag 29 mars 2014

Karaoketime

Min kära hustru gillar, liksom hennes kompisar och landsmän, karaoke. Se bara.



fredag 28 mars 2014

Altanbygge 2013

Några bilder från en liten utökning av altanen.  Även frugan deltar.

                                                                                                                   Det börjar likna något. 

Erik ville hjälpa till också. 

Klart för invigning. 

Och så några gäster. 

fredag 3 maj 2013

Erik lär sig simma, i Davao C

Tio dubbellektioner i simningens grunder. Det fick Erik "genomlida" under besöket 2013 i Davao.  Några bilder kring detta.
 Simläraren som var en riktig instruktör uppehöll sig givetvis själv i vattnet i stort sett hela tiden.
 Erik med ett "alternativt" flytetyg. I st för simplattan. Och utrustad med simglasögon, badmössa och godkända simbyxor...

 Här inspekterar jag vad som försiggår. Medan kusin Erika strövar runt och vill ned i poolen hon också.
 Här ser vi simplattan.

  Och jag fångades av kameran med en blomma i munnen.

 Simläraren, kusin Junel och Erik
Full fart i poolen. En hotellpool, där inträdet givetvis kostade. Förutom läraren, utrustningen, och resor och transporter till och från hotellet.

Dags för några bilder från Phils? Gatuparad

Några färgglada bilder från årets stora gatuparad i Davao City.
 Det höll på i timmar. Det var som om halva staden deltog i paraden och den andra halvan var ute och tittade på det hela.



Mannen i den fula skjortan, det är jag. 

måndag 29 oktober 2012

Erik har farlig skolväg

Vår son Erik har en farlig skolväg. Många farliga och tungt trafikerade korsningar. Därför har vi och en granne begärt  skolskjuts pga denna farliga trafikmiljö. Och där har Piteå-Tidningen idag (29  okt 2012) en, nej tre artiklar om detta. Länk här.


Erik och klasskamraten och grannen Frida har svårt att ta sig över vägen på grund av den tunga trafiken. Markerat övergångsställe och annat saknas helt. 

söndag 3 juni 2012

Houseblessing

Houseblessing. Ett slags variant av taklagsfest, men när huset är färdigt, med religiös inledning och en oändlig skara människor som vill vara med på festen. Dvs att äta (gris, get mm och RIS) - och dricka.
Prästen ska ha ett arvode (i ett kuvert)plus en kasse mat (inslagen i fint cellofan)som ska gå till de fattiga,

På dessa bilder ser vi från början av blessingen (utanför huset), när han stänker vigvatten i varje rum. Och tar emot gåvan till de fattiga.









En liten fotbollsspelare

Dags för nya färska bilder. Sonen Erik, sex år, gjorde då sina första fotbollsmatcher någonsin... Efter bara tre inneträningar och en uteträning. Han gillar fotboll, och spelar för Öjebyns IF. Färgerna är blå-vitt och han har nummer nio på ryggen. I helgen var det Examenscupen i Hemmingsmark (för 18:e året i följd). Mängder av lag. Massor av unga spelare, och massor av åskådare, ledare och föräldrar (förstås). Nästan som ett Piteå Summergames, men något mindre. Om några veckor är det dags för PSG också, och han spelar då med.
Som synes av bilderna var det växlande väder under matcherna. Det blåste hela tiden, men sista matchen så regnade det också, och det riktigt mycket. Då hade han mössa på sig...
Blåst, regn och kyla. Men bara glada miner. Och lyckliga barn. Spelglädje. Inga cirkusfasoner, ingen kamp om pengar. Bara ren idrott och glädje.

söndag 23 oktober 2011

Måla påskägg 2011

Att måla påskägg, det är något som oftast sker inomhus. Men 2011 var det varmt ute, även om det var tidigt vår och inget grönt. Så då försiggick Eriks målande av årets påskägg utomhus. Allt medan vi vuxna försökta fixa till lite annat praktiskt i trädgården.


Kul på skidor och cykel





Skidor är kul, men det är ofta för kallt. Men sparkcykel och vanlig cykel är också kul, och då brukar det vara varmare.

Erik i förskola och F-klass

Tiden går och Erik blir allt större. Nja, dvs har växer på längden, men knappast på bredden. Mager som en sticka. Men är pigg och nyfiken på det mesta.
Här några bilder från avslutningen i förskolan (Lyckobacken) i juni i år.




Men han har nu också lämnat förskolan och börjat i s.k F-klass, förberedelseklass. Ett par glimtar från första dagen.


Erik i oktober 2011

Jag har varit dålig på att lägga ut bilder under lång tid. Här ska jag ändå ge lite glimtar från lille Eriks tillvaro nu i oktober.

En sak är att han varit hos tandläkare, de hade hittat några hål. Så nu blir det mindre med godis.








Dessutom har han träffat sin (ena) storasyster, Cecilia, som sedan länge bor i Stockholmsområdet.