tisdag 7 januari 2020

Forsgren i den Filippinska provinsen, Januari 2019. Del 1.

Här tänkte jag framför allt lägga in några bilder från en del av den resa vi gjorde till Filippinerna i januari 2019,  resan till provinsen ("landet")  nordöst Davao C - kallad Davao Oriental.
Bilderna får tala för sig själva, med korta bildtexter. 

Här en liten paus i resan, jag och en svägerska. 



Resan till Davao Oriental, som tog flera timmar,
 företogs i en inhyrd, stor jeepney.

 Vi skulle bl a ner till en fiskeby vid havet. Efter en bit med jeepneyn så steg vi av och började att "klätttra ner" efter en rätt brant stig. Långt ner kan vi på första bilen sen havet skymta.
Stigen var kantat av diverse palmer.
Vi gick i tämligen samlad tropp, med svåger Ray och några kvinnor och barn.

Det tog tid och lite svett. 


 I byns centrum, där ungarna kan spela basket och leta efter snäckor och krabbor. Tidvattnet kan ibland gå upp hit.

Så här kan husen se ut, men inte alla är så fina. 
Så lite båtar. 
Svågern har flera...  






Dags att ge sig iväg från byn. Nu med båt, så slipper vi klättra stigen upp på berget, i stället ta tidvattnet (flood) i akt.
Men det får bli på en "del 2"



lördag 16 november 2019

Bilder, mor o far, faster Wanja o Bolidens missionskyrka. Uppdat.

Några släktanknutna bilder.
Först mina föräldrar, Bollnästiden, bör vara 1970-tal. Pappa bör vara i 80-årsåldern och jag har skjutsat den "ut", så att mamma fick komma ut i naturen. Vilket oftast innebära att leta, plocka bär eller svamp, eller bara komma ut i friska luften. Vid rätt årstid kunde det, som här, innebära att plocka blommor, liljekonvaljer (se bilden) eller sommarblomster i största allmänhet.  Ofta så följde det med en kaffetermos och några limpsmörgåsar, dvs en liten paus som gjorde utfärden i naturen till en liten pick-nick.




En ännu äldre bild, min fars syster, dvs min faster Wanja Forsgren. Som dog i unga år, och som jag förstås aldrig sett. Pappa hade noga skrivit "Wanja" på baksidan av detta ateljefoto, som togs på 1800-talet.

Finns mera om mina föräldrar etc i andra bloggposter här. Scrolla ner och leta.


tisdag 5 november 2019

Filippinsk sjöresa med kanot i provinsen


Spännande. Ska här försöka lägga in en kortvideosnutt, som togs i januari månad 2019 i Filippinerna under en resa provinsen - många timmars färd från Davao C med jeepney. Videon visar ett litet litet avsnitt till havs, dvs när vi fraktades med kanot från ett svårtillgängligt ställe till en annan strand fvb  med jeepney till "civilisationen".  Kanotfärden, med en liten motor i båten tog runt timmen inkl ett mellanstop för tankande av en flaska bensin.

Ja, det funkade, efter visst besvär.

Jag, den som skriver dessa rader, sitter i mitten av "kanoten", har en vit keps, och är omgiven av min fru (skymtar bara), sonen Erik, samt ett par svågrar. Filmsnutten, som kunde ha fått vara några sekunder längre, togs från land, av en svägerska.

Färden kan sägas gick "inomskärs", dvs till havs men delvis rätt nära land, och gjordes för att "bekvämare" ta oss till den plats där den förhyrda jeepneyn kunde ta upp oss. Annars hade vi fått klättra uppför berget, rätt branta stigar uppåt, en avsevärd sträcka.
Så småningom tog så "hemfärden" sin början. Den var faktiskt väldigt ansträngande. Tog längre tid än resan ut, utan minsta paus. Och det var kallt, blåsigt, vi kurade ihop oss, så tätt som möjligt för att hålla värmen.

måndag 28 oktober 2019

Släktbilder blandat 1

Ett antal bilder, främst med min mors familj. Dvs min morfar, min mormor, mamma Gertrud och hennes systrar och bröder. Deras barndomshem - och slakteriet och flygplanet,
Men också den enda bild jag hittar av min faster Vanja Forsgren, dvs pappas syster. OK, hon finns också på ett fot där hon var bara barnet, dock på annan plats i bloggen.

 Flygplanet. Inte detta plan, men ett likadant, samma modell, var det flygplan som morfar Carl Leonard Carlsson köpte till sitt flygbolag. Norrlands ngnting, och användes för uppvisningar och för att ta upp intresserade i luften för en tur.




Min morfar, Carl Leonard Carlsson

Lydia Lidström, gift Carlsson, dvs min mormor
Min faster Vanja (trol.) dvs pappas syster. Får vara med här också trots att hon är på pappas släktsida. Min enda faster. 

Carlsborg, min mors barndomshem. Vid Ångermansälven.
T v trol slakteriet, som var en del av morfars rörelser.
T h min mor, Gertrud Carlsson som ung..


Moster Lily, som brud.
 En klassbild, där min mor sitter som 3:a fr vänster i främsta
sittande raden. Sollefteå.

Trol från min mormors begravning. T v morfar, nybliven änkling med 5 barn,
här bakom min mor, flickan med lockigt blont här och hennes bror Lennart.
På höger sida om kistan de äldre systrarna  Lily och Ruth, och Carl-Georg. 

onsdag 11 juli 2018

Såhär har jag också sett ut...

Tiden lider, och jag med den, brukar det heta.
Nu ska jag inte tala om lidande, men väl visa att tiden går.
Grillar fisk, i Filippinerna
Men några bilder från mer eller mindre svunna dagar.
Och jag, det är Lars-Erick Forsgren, som skriver denna blogg.Tiden lider, och jag med den, brukar det heta.


Jag och ung svägerska
Jag och unga frugan. 
Mycket ung Lars-Erick


Ung man, I Molde Norge 60-tal
Troligen 90-tal. I kommunfullmäktige. 
I väntan på frisören, 2013
Profilbild, mogen ålder. 

Profilbild trån andra sidan. 
Rakt framifrån, vid besök i Ljusne, många decennier efter det att jag bott och verkat där. 
Tja, detta är jag också. I mogen ålder. 
Hemma på lunch, en dag då jag var valförrättare. Redan ett antal år sedan. 

tisdag 26 juni 2018

Skolavslutning 2018 Öjebyn

Så har det varit skolavslutning i Öjebyn. Erik har gått ut klass 6, och till hösten är det högstadiet som gäller.

Erik och "fröken" Barbro, hans klasslärare i åk 4-6. 



Eriks faster Lillian, 2018

Vi var en sväng och besökte min sjuka syster Lillian (Parkinsons sjukdom) härom veckan. Dessutom relativt nybliven änka, med stort vårdbehov.  Och långt ifrån oss...
Här hälsar min syster Lillian på sin unga svägerska, min fru Wilma. 
Här en bild av henne, Eriks faster alltså, och Erik. I Lillians lägenhet, s.k. trygghetsboende.










Apropå läsning, jazz och bluesböcker

Lade nyss ut en länk (se förra inlägget) som handlar om min fars ungdomsläsning.
Så, varför inte här lägga ut en bild på en del, en liten del, av de jazz- och bluesböcker jag har, och haft rätt länge.
Denna gång alltså inte personer i släkten,  utan en bild på böcker. De är ju också en del av familjen, familjelivet.

Ett litet urval. Bland annat Mezzrows "Dans till svart pipa" och "Jazzens Historia" av M Sterns i både svensk upplaga och usa-utgiven. Liksom en pocketupplaga av "Satchmo", Louis Armstrongs memoarbok om hans första år och tidiga karriär.

Om pappa E.V. Forsgren och läsning..

Jag är lite dålig på att uppdatera här.
Men för den som är intresserad kan jag meddela att på min mera "öppna" blogg så har jag lagt ut en text om min far, som i sin amerikanska ungdom läste flitigt. T ex Jack Londons Burning Daylight.

Kolla in det här: 
http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2018/06/det-ar-viktigt-att-lasa-avsett.html


söndag 27 augusti 2017

Min guddotter Erika



OK, Erika i Filippinerna är inte min dotter, ingen Forsgren, utan just en guddotter. I Filippinerna håller man gärna på traditionerna att, om möjligt, förse barnen med gudföräldrar - vid det högtidliga dopet helst dessutom - så blir det officiellt.  Och det medför ett visst ansvar.

Guddotter Erika är nu hela femton år och går på High-school. Hon är en trevlig, söt och väluppfostrad flicka. Här några bilder från årets resa (2017) av och med anknytning till henne.

I skoluniform m kamrat, Senior High School
På denna bild ser vi en betydligt yngre Erika, kanske bara ca 6 år sådär. I främsta raden långt till höger.
Till vänster i bilden kommer Erik instegande i bilden.
En bild tagen på flyget på ditvägen. Erika gillar "Hello Kitty".... och av en händelse så var det reklam för Hello Kitty-prylar i flygstolens ficka.
Visst är hon söt och fräsch. Och ganska lång för att vara Filippinska.      


Här får jag en kram av min guddotter, som tack för ett smycke hon fått. Allt medan några småkusiner väntar på sin tur,
 
Normalt har de ju skoluniform, med vit blus och en kjol. Men denna dag är klädseln anpassat till att hennes klass ska ha gymnastik - fotboll. 

 Så var det detta med "Hello Kitty". Jag hade lovat att hon, som guddotter skulle få lite extra till sitt rum, dvs Kello Kitty-lakan, -örngott, och dito gardiner. Gissa om hon blev glad! Nedan provsitter hon sängen, och knappar, som alla filippinskor, på sin mobiltelefon. Berättar för sina klasskompisar, förstås.